Veelbesproken Lowlandssite genomineerd voor Design Award


De site van het Lowlandsfestival 2009 is genomineerd voor de Dutch Design Awards die op 17 oktober a.s. worden uitgereikt. De site is ontwikkeld door Fabrique Communicatie en Design in samenwerking met Peter te Bos en Marc Fabels. De experimentele site oogstte eerder dit jaar kritiek bij sommige festivalbezoekers vanwege het ‘onleesbare’ karakter.

10 september 2009

Lowlands is méér dan een gewoon popfestival. De grensverleggende programmering van het driedaagse festival in Biddinghuizen biedt ook theater, dans, stand-up comedy en literatuur. Sfeer en aankleding zijn voor organisator Mojo Concerts net zo belangrijk als de geprogrammeerde bands. Zo is ook de internetsite van het festival ieder jaar weer een avontuur op het gebied van vormgeving en interactie, waardoor de site perfect past bij het festival.

Onder het motto ‘Shake the Pllanet’ brengt Lowlands 2009 een site die beweegt, stapelt, sleept, verwart, informeert en irriteert. De traditionele interactie met linkjes naar verschillende pagina’s is verlaten. Ook de vertrouwde scrollbalk ontbreekt. Alles speelt zich af op één pagina, door te slepen en te schuiven met de verschillende blokken kan de bezoeker zelf zijn eigen festival samenstellen.

Het avontuur en experiment op lowlands.nl levert naast nominaties en designprijzen ook de nodige controverse op. Een paar computerprogrammeurs ontwikkelden dit jaar zelfs spontaan een schaduwsite. Op ‘Lekker Leesbaar Lowlands’ is de informatie van de echte site via RSS-feeds gekopieerd naar een neutrale vormgeving. Lowlandsdirecteur Eric van Eerdenburg: “We zijn op zich blij met de controverse, maar de schaduwsite is er echt een van 13 in een dozijn. We zijn een festival dat enorm zijn best doet voor onze bezoekers, maar soms moet de bezoeker ook een beetje z'n best doen om onze keuzes te begrijpen. Dat geldt ook voor de website. Vernieuwende interactie is een erg belangrijk instrument voor ons festival en dat voeren we ook door in onze uitingen.”

Fabrique is al sinds 1998 betrokken bij het Lowlandsfestival en ontwikkelt ieder jaar in nauwe samenwerking met art director Peter te Bos van ontwerpbureau Twizter en ontwerper Marc Fabels van Emergency Response Unit een geheel nieuwe site. Het is de tweede keer dat de Lowlands wordt genomineerd voor de Dutch Design Awards, in 2005 won de site al in de categorie Interaction Design.