Gouden Reiger voor Het Geheugen van Nederland


Het Geheugen van Nederland is onderscheiden met een Gouden Reiger (voorheen SAM Award) in de categorie Internet. De Gouden Reigers worden elk jaar uitgereikt aan uitmuntende projecten op het gebied van audiovisuele en interactieve doelgroepcommunicatie. De prijs werd in ontvangst genomen tijdens het Keying into the Brain mediafestival, georganiseerd door de Stichting Audiovisuele Manifestaties (SAM). Fabrique ontwikkelde Het Geheugen van Nederland in opdracht van de Koninklijke Bibliotheek.

11 december 2008

Het Geheugen van Nederland brengt de geschiedenis tot leven. Al vijf jaar lang zijn op www.geheugenvannederland.nl honderdduizenden gedigitaliseerde foto’s, prenten, schilderijen, affiches, boeken en filmfragmenten te vinden, allemaal van eigen bodem. Ze komen uit de verzamelingen van musea, bibliotheken en archieven door het hele land. De coördinatie van de Geheugen website is in handen van de Koninklijke Bibliotheek. Fabrique Communicatie en Design werd ingeschakeld om het overall concept, de vormgeving en de client sided techniek van de site compleet te vernieuwen. Het bijzondere aan dit project is dat Fabrique niet alleen heeft nagedacht over de vormgeving, maar de propositie van Geheugen van Nederland als online beeldbank heeft neergezet. En met resultaat: op de nieuwe website spatten de beelden van de pagina’s af en is door de bijzondere navigatie de volgende afbeelding altijd maar één muisklik verwijderd. Door de rijke objectpagina’s met veel links is de website niet alleen zeer gebruiksvriendelijk, maar is de pagina’s ook hoog in de zoekmachines (o.a. Google) terecht gekomen, wat heeft geleid tot een verdrievoudiging van het bezoekersaantal.

Uit het juryrapport: ‘Het Geheugen van Nederland opent een soort virtuele snoepwinkel waarin men uren verbaasd kan ronddwalen door de meest uiteenlopende collecties, zonder dat er sprake is van verdwalen in de veelheid aan stukken. Het is de verdienste van de Koninklijke Bibliotheek en Fabrique samen dat de verrassende archieven open zijn gegaan en op een heldere en aantrekkelijke wijze aan ons allemaal kunnen worden getoond.’