Internationaal succes voor Fabrique


Met veel genoegen heeft Fabrique de afgelopen twee maanden vijf prestigieuze internationale designprijzen in ontvangst mogen nemen. Door de jury’s werden in San Francisco, New York, Athene en Essen verschillende projecten bekroond met een European Design Award, Best of the Web Award, ADC Merit Award, Red dot Product Design Award en een iF Communication Design Award.

29 mei 2007

De First price European Design Award werd uitgereikt voor het ontwerp van de visuele identiteit voor poppodium Effenaar in de categorie Brand Implementation. Omdat de programmering van de Effenaar zeer divers is ontwikkelde we een flexibele huisstijl, met ruimte voor verschillende culturele stromingen. De ‘E’ die een centrale rol speelt in de identiteit, krijgt steeds een ander gezicht. Rasters en arceringen geven de letter een rauwe, industriële en stilistische uitstraling.
De award werd tijdens de uitreiking op 11 mei in Athene in ontvangst genomen door art director René Toneman en projectleider Frank van Leeuwen. Tevens werd er door de jury van deze Europese wedstrijd een Merit Award toegekend aan de website Rembrandt-Caravaggio, gemaakt voor de gelijknamige tentoonstelling in opdracht voor het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum.
De European Design Awards is een initiatief van 12 designbladen uit Europa, waaronder de bladen Items en Eye.

Bij de 86e editie van de Art Directors Club Awards in New York werd ook award (een Merit Award) toegekend aan de website bij de tentoonstelling Rembrandt-Caravaggio. In de tentoonstelling werden de overeenkomsten en verschillen tussen het werk van Rembrandt en Caravaggio door middel van een aantal ‘sets’ van schilderijen uitgelicht. Het bekijken en vergelijken van de schilderijen tot op detailniveau kan op de site zelfs nog beter dan op de echte tentoonstelling.

Eerder mochten wij voor het ontwerp van Rembrandt-Caravaggio al een ‘Best of the Web’ award in de categorie ‘Best on-line exhibition’ in ontvangst nemen op de conferentie "Museums and the Web" in San Francisco. Hier namen projectleider Matthijs Klinkert en technisch directeur Paul Stork de prijs in ontvangst.

Opnieuw vielen we in de prijzen met het ontwerp van de Modulaire Geluidsschermen) voor Rijkswaterstaat. Wonnen we onlangs al een iF Product Design Award in Duitsland, in maart wonnen we met de schermen opnieuw een Duitse en prestigieuze prijs: de Red dot Product Design Award. De modulaire geluidsschermen bieden de oplossing voor het versnipperde wegbeeld. De schermen hebben twee voorkanten en bestaan uit een intelligente ‘bouwdoos’ van staanders en panelen. Door het combineren van een beperkt aantal gestandaardiseerde elementen ontstaan geluidsschermen met verschillende gedaantes en akoestische eigenschappen, die toch eenheid uitstralen.

Een iF Communication Design Award 2007 ging naar het ontwerp voor de nieuwe visuele identiteit van het Jenevermuseum. We stelde in dit concept een aantal essentiële gevoelswaarden centraal met het authentieke karakter van jenever als uitgangspunt. De combinatie van historische beelden met stevige en heldere typografie en kleuren creëert een spanningsveld tussen historie en het heden.