Rijksmuseum.nl wint ADC New York Merit Award


Bij de 84e editie van de ADC Awards is Fabrique in de prijzen gevallen. De totaal vernieuwde website van het Rijksmuseum die eind 2004 online ging, is bekroond met een Merit Award in de categorie interactive.

22 mei 2005

Rijksmuseum.nl

De totaal vernieuwde website van het Rijksmuseum is sinds december 2004 online. Centraal staan de werken uit het museum, die op uitdagende manier toegankelijk zijn gemaakt. Fabrique is verantwoordelijk voor het concept en ontwerp, en ontwikkelde in samenwerking met Q42 een volledig nieuwe technische infrastructuur.

De website maakt gebruik van de mooie en beroemde collectie van het Rijksmuseum door met grote afbeeldingen of sterk uitvergrote details (vaak fullscreen, in zogenaamde schuivende panelen) te werken. Zo is bijvoorbeeld de Nachtwacht op beeldschermgrootte te bewonderen. Daarnaast fungeren de afbeeldingen als navigatiemiddel: het prikkelt om ‘door te klikken’ naar dieperliggende informatie.

In de database is de gehele collectie van het Rijksmuseum te vinden (www.rijksmuseum.nl/collectie). De bezoeker kan zoeken in meer dan 50.000 objecten, waarvan meer dan 10.000 objecten gepresenteerd worden met beeld. Dit is mogelijk dankzij de koppeling van de diverse inhoudelijke databases van het Rijksmuseum.

Om dit alles te kunnen realiseren is een innovatief systeem ontwikkeld dat ervoor zorgt dat de verschillende inventarisdatabases van het Rijksmuseum gekoppeld kunnen worden met het internetplatform. De bezoeker ervaart dit als één grote database. Het ‘open source’ systeem, dat volgens internationale standaarden is opgezet, zal ook worden aangeboden aan andere musea/instellingen, zodat ook daar eenvoudig een koppeling kan worden gemaakt.
ADC

De Art Director’s Club, opgericht in New York sinds 1920, is de eerste organisatie voor geïntegreerde media en het eerste internationale creatieve collectief in zijn soort. Doel van de ADC is het promoten van de hoogste standaarden van uitmuntendheid en integriteit in visuele communicatie en het aanmoedigen van studenten en jonge professionals in de branche. De ADC heeft als voorbeeld gediend voor de Nederlandse ADCN in 1966.

In de ADC Annual Awards wordt het beste werk van de wereld op het gebied van print, reclame, interactieve media, grafisch ontwerp, packaging, fotografie en illustraties bekroond. Bij deze 84e editie ontving de ADC meer dan 10.000 inzendingen, waarvan er 384 in de prijzen vielen. Negen winnaars zijn afkomstig uit Nederland.

Voor Fabrique is het de tweede keer dat zij in de prijzen viel bij de ADC Annual Awards. In 2003 ontving Fabrique een Merit Award voor de campagnestijl Product Magic; een tentoonstelling op de Faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft.

Voor meer info: www.adcglobal.org