Fabrique wint European Aluminium Design Award 2004 met Toskana zonwering


Donderdag 23 september heeft ontwerpbureau Fabrique in het Duitse Essen de prestigieuze European Aluminium Design Award for Consumer Products gewonnen met het ontwerp voor de Toskana zonwering. In totaal waren er 63 inzendingen. Fabrique versloeg 7 genomineerden in de categorie Consumer Products, waaronder BMW, Renault, Wilkhahn, Philips en Auping. De algemene

23 september 2004

Aluminium Award voor consumer products ging naar de Jaguar XJ/BIW.
De Toskana is een zonnescherm ontwikkeld voor de Duitse firma Lewens Sonnenschutz Systeme. Het scherm voldoet aan alle eisen die consumenten tegenwoordig stellen: de Toskana is buitengewoon compact, kan onder elke gewenste hoek uitkomen en kan zowel tegen een muur als onder een balkon bevestigd worden. Twee gepatenteerde uitvindingen op het gebied van geïntegreerde verstelmogelijkheden zorgen ervoor dat het scherm eenvoudig onder de gewenste hoek gezet kan worden en dat het scherm altijd probleemloos sluit. Bijzonder is dat alle zware techniek die dit vereist in dit ontwerp verborgen blijft achter een heel licht en sierlijk uiterlijk.

De jury over de Toskana

De jury was erg onder de indruk van het ingenieuze gebruik van de verschillende productietechnieken van aluminium. Daarbij is het gelukt om de zwaar belaste instellingsmechanismen te integreren in een zeer beperkt aantal onderdelen. De Toskana is op de moeilijke markt voor zonneschermen al sinds de introductie een groot succes.

Eerste Europese Aluminium Award

Fabrique won in 2001 al de Nederlandse Aluminium Award voor projectmeubilair met de meubellijn Cirrus en in 1999 de Nederlandse Aluminium Innovatie Award voor Architectuur met het Varioscreen. Met de Toskana heeft Fabrique haar eerste Europese Aluminium Award in de wacht gesleept. Andere Nederlandse genomineerden waren onder andere Auping met een kastensysteem, Philips met de Innergize Zonnehemel en Hunter Douglas met de Flexibele Luxaflex.