GVB Amsterdam

Wachten om een kaartje te kopen voor de Amsterdamse bus, tram en metro moet binnenkort tot het verleden behoren. Samen met het GVB ontwierpen we gebruiksvriendelijkere automaten. Het hoofddoel: snellere doorstroming.

  • Onze services
  • Digital design en development

Gemakkelijker je kaartje kopen

De kaartautomaten van het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf GVB voldeden niet meer aan de eisen van deze tijd. We kregen de vraag om een nieuwe automaat te ontwerpen. Het is de eerste keer dat het GVB een ontwerpbureau inschakelt voor deze opdracht.

We observeerden en analyseerden eerst het gebruik van de huidige automaten. Die zijn vooral van binnen naar buiten bedacht: de techniek bepaalt het gebruik. De aanwijzingen zijn niet erg publieksvriendelijk en de hardware is onlogisch geplaatst.

Van bordkarton naar metrostation

In iedere fase hebben we de ontwerpen uitgebreid getest. Van bordkartonnen bouwsels tot realistische mock-ups in metrostations. Zo konden we tijdens het hele ontwerpproces rekening houden met alle soorten gebruikers; lange mensen, korte mensen, rolstoelers, Amsterdamse veelgebruikers en dagkaarttoeristen.

Service design voor het GVB door Fabrique

Vloeiende verwijzingen

In iedere stap verbeterden we de flow van de interface. Veel aandacht kreeg het samenspel tussen het touchscreen en de fysieke elementen. Animaties op het scherm vormen samen met oplichtende leds in de hardware vloeiende verwijzingen. Veelgezochte producten kregen een plek op het startscherm: 95% van de reizigers vindt direct het juiste ticket.

Ons basisontwerp vormde het uitgangspunt bij de productie van de automaten. Samen met de ontwerpers van Fabrique Public & Industrial Design zijn we bij het hele proces betrokken gebleven om zo de kwaliteit te blijven bewaken. De eerste nieuwe automaten zijn inmiddels geplaatst. In de zomer van 2019 worden alle nieuwe automaten geïnstalleerd.