ASML

ASML machinekamer met twee medewerkers

Voor ASML, al 35 jaar een begrip op het gebied van technologische innovatie, ontwikkelden we een nieuwe identiteit. Om hun toppositie te behouden ten opzichte van grote concurrenten uit Silicon Valley én talenten aan te trekken (ASML concurreert op de arbeidsmarkt met Apple, Tesla en Google) wil ASML zichtbaarder zijn en laten zien waar ze voor staat.

  • Onze services
  • Branding
Bezoek de website
ASML machinekamer met twee medewerkers

Hoe maak je een technologiebedrijf menselijker?

De afgelopen 35 jaar stond alles bij ASML in het teken van het verleggen van technologisch grenzen. Deze houding was zeer zichtbaar in het hele bedrijf, enige vorm van branding was nooit een prioriteit, de communicatie was afstandelijk, technisch, inconsequent en zonder het geweldige verhaal van de organisatie te dragen - zo zijn alle ooit door ASML ontwikkelde machines nog in bedrijf. Vormgeving als middel deed niet terzake. Het werd tijd voor deze wereldspeler, Nederlands meest toonaangevende ‘unicorn’ om dit te veranderen.


Medewerkers maken innovaties mogelijk

Om de beste mensen in de sector te verwerven moest het merk ASML de transitie maken van een puur technologisch bedrijf naar een technologisch bedrijf dat is ontstaan door en voor mensen. Deze wending maak je als bedrijf door niet alleen de innovaties te vieren, maar juist de mensen die die innovaties tot stand brengen.

ASML innoveert op nanoschaal om microchips te produceren die wereldwijd effect hebben. Het idee van schaling (klein tot groot) is het kernconcept van ASML's nieuwe visuele identiteit. We noemden het concept 'scope' vanwege dit continue spel van in- en uitzoomen.

Example micro vs macro ASML identity
Voorbeeld fotografie ASML

Contrast

Het concept draait volledig om het in- en uitzoomen op onderwerpen, het benadrukken van ASML's bijdrage aan de wereld én het geven van context aan hun innovaties in een steeds veranderende wereld. Het beeldconcept contrasteert luchtfotografie met close-up fotografie.


Uniek grid

De grafische taal heeft wortels in de technologie die ze innoveren en het proces dat ze gebruiken om daar te komen: lithografie - het proces waarbij licht wordt gebruikt om een ​​geometrisch patroon over te dragen. Een grid uit het uniek gevormde raster vormt de basis van het ontwerp. Een raster dat afhankelijk van de context van vorm kan veranderen om schaal te benadrukken. Alle andere elementen van het merk verwijzen naar het productieproces, de kleuren zijn bijvoorbeeld afkomstig van het licht dat bij de belichting van de microprocessoren is gebruikt.

Design rapport ASML
Design voorbeelden rapport ASML

Balans vertrouwd en nieuw

Het oorspronkelijke logo van Andrew Fallon en de kleur blauw zijn gehandhaafd. Alle andere elementen, met name het concept ten aanzien van scope, de stijl, kleurgebruik, lay-out en de fotografie, zijn nieuw. Kortom: er is een goede balans gevonden tussen het vertrouwde en het nieuwe.

ASML heeft met deze identiteit een modulair systeem voor alle boodschappen die ze willen over brengen, of dat nu een klein detail is of een wereldwijde innovatie.

Visual identity ASML door Fabrique
Visual identity ASML billboard en vrachtwagen

Voor de buitenwereld is het nieuw dat de menselijke en verantwoordelijke kant van ASML zichtbaar is en dat het verhaal van het bedrijf en de impact op een mondiaal niveau zichtbaar wordt. Zo zijn er ook guidelines ten aanzien van copy en storytelling ontwikkeld. Maar de belangrijkste winst zit ‘m in het feit dat men zich realiseert wat een design gedreven aanpak in communicatie kan doen voor het bedrijf.

Met de nieuwe identiteit hebben we de mindset van 25.000 medewerkers verschoven van technisch naar merkgedreven.