The Design Museum: Moving to Mars

Ingang tentoonstelling Moving to Mars Design Museum. Visitor experience design by Fabrique.

Voor de tentoonstelling 'Moving to Mars' ontwierpen en regisseerden Fabrique en NorthernLight de totale bezoekerservaring, inclusief het ruimtelijke en visuele ontwerp. Het resultaat is een beleving die het ontwerpen voor een andere planeet aantrekkelijk maakt voor jong en oud.

  • Onze services
  • Branding en visual identity
Bezoek de website
Ingang tentoonstelling Moving to Mars Design Museum. Visitor experience design by Fabrique.

Mars, een aards avontuur

Hoe maak je Mars aantrekkelijk voor museumbezoekers? Om een groter publiek te trekken, ook gezinnen met kinderen, wilde The Design Museum met hun volgende tentoonstelling iets nieuws proberen: een ervaring in plaats van een verzameling objecten.

Moeten we naar Mars gaan?

In tegenstelling tot andere tentoonstellingen gaat deze tentoonstelling niet over objecten, maar over grote ideeën. Waarom zijn we geobsedeerd door Mars? Hoe maken we de reis van zeven maanden aangenaam? Kunnen we overleven op Mars? En moeten we er überhaupt naartoe gaan?

Menselijke perspectief

Samen met de curatoren hebben we een verhaallijn gecreëerd die de bezoeker helpt om antwoorden op deze vragen te vinden. Voor een optimale bezoekersflow verdeelden we de show in een reeks thema’s, elk met uniek materiaal van NASA, ESA, Elon Musk's SpaceX, Raymond Loewy, Foster + Partners en nog veel meer. Wat je ook ziet, we vertellen het verhaal altijd vanuit een menselijk perspectief. Door de objecten te relateren aan het dagelijks leven op aarde, hebben we het ontwerpen voor Mars voor iedereen begrijpelijk gemaakt.

On Mars today
foto: Ed Reeve
On Mars today. Mars experience with infographics explaining visitors about differences between earth and Mars.
‘On Mars Today’ laat de bezoeker het oppervlak en de gevaren van Mars ervaren.

100% Immersive

Hoogtepunt van de tentoonstelling is een multi-sensorische installatie met als titel ‘On Mars Today’, die de bezoeker laat voelen hoe het echt is op de rode planeet. We ontwierpen het concept, creëerden het verhaal en regisseerden de hele ervaring.

Een groot 12-meter panorama toont verschillende Marslandschappen gemaakt van echte foto's van NASA's Curiosity Rover, aangevuld met geluids- en visuele effecten. Er verschijnen infographics die de bezoekers uitleg geven over de verschillen tussen Mars en de aarde. De vloer lijkt op het oppervlak van Mars en de kamer heeft zelfs een speciaal gecreëerde Marsgeur. Alles laat je voelen dat Mars een gevaarlijke plek is voor mensen. Wist je dat het overdag wel min 88 graden Celsius kan worden?

Andere bijzondere momenten in de tentoonstelling zijn het binnenkomen in de entree, met een soundtrack gecomponeerd door Blur en de interactieve muur aan het eind, die bezoekers uitnodigt om de vraag te beantwoorden: ‘Wat vind jij ervan om naar Mars te gaan?’.

Tentoonstelling Moving to Mars: wat denk jij? Moeten we naar Mars gaan of niet?
Een interactieve muur vraagt de bezoeker aan het eind: ‘Wat vind jij ervan om naar Mars te gaan?’

Futuristisch met een glitch

Onderdeel van het project was het ontwerpen van de grafische stijl, het kleurenschema en de vele infographics van de tentoonstelling. De grafische vormgeving is geïnspireerd op science fiction maar we voegden er een speculatief gevoel aan toe. Elk deel van de show heeft zijn eigen sfeer, kleur en emotie en neemt de bezoeker mee op een reis van Londen naar Mars, en weer terug naar de aarde.

Visueel ontwerp tentoonstelling Moving to Mars.
Graphics Design Museum Moving to Mars by Fabrique
Elke sectie heeft een eigen sfeer. Zo leiden we de bezoeker van verleden naar heden naar toekomst.

Alexia Boiteau Experience Designer

Leuk voor alle leeftijden

De tentoonstelling werkt op alle niveaus, zodat het zowel designliefhebbers als families aanspreekt. Het is visueel aantrekkelijk, maar zet mensen ook aan het denken. Speciaal voor jongere bezoekers ontwierpen we een speurtocht, iets dat The Design Museum nog niet eerder had gedaan. Een ‘Mars Mission’ neemt kinderen van 8 jaar en ouder mee door middel van een reeks ontwerpopgaven van ontwerp- en ruimtespecialisten, waaronder ESA-astronaut Tim Peake. Kinderen hebben in elke ruimte iets te doen, terwijl hun ouders rustig de tentoonstelling kunnen bewonderen.

Moving to Mars - fun for all ages
Terwijl de kinderen in de raket spelen, kunnen hun ouders in alle rust de tentoonstelling bekijken.
We hebben dit project benaderd als een film: we schreven een script, tekenden storyboards en bouwden schaalmodellen als referenties voor alle partijen.

Patrick Sanwikarja Experience Director

Geregisseerd als een film

De kern van dit project was onze bezoekersgerichte aanpak. Als een echte missie naar Mars hebben we nauw samengewerkt met vele specialisten en experts. Samen met The Design Museum en hun curatoren, maar ook met 3D-ontwerpers, lichtontwerpers, A/V-specialisten, videoproducenten en tentoonstellingsmakers, hebben we alle onderdelen in één overtuigende ervaring samengebracht. We hebben zelfs wetenschappers geraadpleegd die werken aan NASA's Curiosity Mission om ervoor te zorgen dat de ervaring, hoewel soms speculatief, gebaseerd is op wetenschap en realiteit.

Visitors experience designers creating Moving to Mars.

Iedereen heeft het over Mars

De tentoonstelling kreeg positieve recensies van zowel bezoekers als de pers. Hij wordt geprezen omdat hij gezinsvriendelijk is en tegelijkertijd tot nadenken aanzet. Mochten andere musea geïnteresseerd zijn, dan kan Moving to Mars ‘op tournee’ gaan na afloop van de tentoonstellingsperiode in The Design Museum.

‘Moving to Mars’ is te zien in The Design Museum in Londen tot en met 23 februari 2020.

An intelligent and thoughtful exhibition. Its most compelling sensation, though, is one of wonder.

Recensie The Observer

Samen met

  • Experience design, ruimtelijk ontwerp en visueel ontwerp: Fabrique ism NorthernLight
  • Curatoren: Andrew Nahum en Eleanor Watson
  • Hoofdcurator: Justin McGuirk
  • Curatorial Research Assistants: Domenica Bates, Anna Xene Marchant en Margharita Manca
  • Exhibition Project Managers: Zoe Few en Cleo Stringer
  • Exhibition Coordinator: Jessica Taylor
  • Associate Curator: Thomas Ermacora
  • Exhibition Design: All Things Studio
  • Exhibition Build: Factory Settings
  • Audio-Visual: Blue Elephant
  • Lighting Design: Beam Lighting Design
  • Graphics Production: Displayways
  • Interpretation Editor: Maria Blyzinsky
  • Academic Partner: Imperial College London, met hulp van Professor Sanjeev Gupta