Beacons in retail en musea

Beacons in retail en musea

Een welkomstboodschap bij de entree, extra productinformatie bij de winkelschappen of een video bij een bepaald kunstwerk. Met beacons kun je bezoekers van - bijvoorbeeld - winkels en musea voorzien van locatie-gebonden informatie. Fabrique past beacon-technologie al toe in veel nieuwe projecten.

Wat zijn beacons?

Beacons zijn kleine apparaatjes die een uniek signaal uitzenden. Een smartphone kan dit signaal opvangen en op basis daarvan bepaalde acties ondernemen.

Beacons werken met Bluetooth Low Energy. Zonder externe voeding kan een beacon langdurig een signaal uitzenden. Beacons kunnen daardoor toegepast worden zonder aanvullende infrastructuur. Je hoeft alleen eens in de 2 of 3 jaar het knoopbatterijtje te vervangen. Ook vragen beacons weinig energie van je smartphone of tablet.

Triggeren

Een app op je smartphone of tablet bepaalt wat er met een beacon-signaal moet gebeuren. De eenvoudigste toepassing van beacon-technologie is de enkele beacon die de gebruiker triggert; bijvoorbeeld door te wijzen op een aanbieding of een interessant item in de buurt.

Een app kan met de signaalsterkte van de beacons redelijk nauwkeurig bepalen waar de smartphone zich bevindt in een ruimte. Beacons kunnen ook gekoppeld worden aan sensoren, een beacon kan dan bijvoorbeeld ook informatie zenden bijv. over de temperatuur.

Apple en Android

De standaard voor beacon-technologie is open voor alle platforms. Apple hanteert de eigen naam iBeacons, maar ook op Android-telefoons en -tablets kunnen beacon-toepassingen gerealiseerd worden.

Multimediatour Van Gogh Museum

Eind 2014 lanceerde het Van Gogh Museum een nieuwe multimediatour. De tour is een gezamenlijk project van Frankly Green + Webb, Imagineear en Fabrique.

De tour speelt af op een speciale Android player van Imagineear. Er zijn twee varianten; een algemene tour en een familietour. De familietour bevat elementen van een speurtocht. In deze speurtocht gaan we beacons gebruiken, zodat kinderen op bepaalde plaatsen in het museum getriggerd worden met vragen en opdrachten.

Kortom: beacons kunnen in retail en musea de bruikbaarheid en user experience van een app versterken. Het is natuurlijk een middel en niet een doel op zich.

Kijk verder

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!